А дминистрацията на американския президент Доналд Тръмп се готви да въведе търговски мита за много страни. Тя направи това за Канада и Мексико, макар и бързо да отложи решението след като двете държави обещаха да съдействат по някои въпроси.
Предстои въвеждане на 10% мита за всички стоки, които влизат в САЩ и са внос от Китай. Има очаквания,че допълнителни тарифи ще бъдат въведени и за ЕС, след като Тръмп няколко пъти критикува Европа, че се възползва от продуктите и технологиите на САЩ, но не отговаря със същото.
Несигурността, че ще се случи нещо неприятно, е също толкова голям проблем колкото и самото му случване. От търговска война ще пострада целият бизнес, но автомобилният бранш може да е един от най-тежко засегнатите, отбелязва autoevolution.
На хартия, чрез митата, Тръмп иска да мотивира местното производство и да насочи американските купувачи към собствените стоки и услуги. Той може да ги използва и като средство за преговори – както стана с Канада и Мексико, които се съгласиха на допълнителни мерки по границите си, които иначе не искаха.
Тръмп обаче заяви, че за Китай няма да има изключения. И докато китайските автомобили може да не са популярни в САЩ, то суровините са. А те се използват и от местните производители. Голяма част от местното производство всъщност разчита на вноса на материали и компоненти от други страни, включително Китай.
Митата ще оскъпят въпросните доставки, което ще се отрази на крайната цена. Реалността е такава, че подобни мерки винаги се плащат не от компаниите, а от купувачите чрез увеличение на цените. Идеята на митата е да откажат хората да купуват по-скъпата стока, когато могат да вземат същата по-евтино от местен производител. Но това работи, когато той не разчита на външни доставки.
Така се получава затворен кръг, в който дори и местното производство може да поскъпне. Съответно митата в голяма степен ще се обезсмислят в официалния си вид. Вместо това те просто ще повишат цените за всички, но пък ще са добър източник на още доходи за държавната хазна.
Но пък бизнесът ще пострада. Вдигането на цените ще накара много хора и фирми да преосмислят и преоценят разходите си. Дори и Tesla обяви, че тарифите може да се отразят на печалбите ѝ. Големите производители все още запазват дискретно мълчание по темата, но няма как да са доволни от още едно пазарно препятствие.
Анализаторите от S&P Global Mobility например казват, че митата ще са пагубни за автомобилния бранш. Той и в момента работи на минимални маржини, като всяко вдигане на цените може да влоши продажбите. А митата не са 1-2%, а доста сериозни – 10% за Китай и по цели 25% за Канада и Мексико. Последните две може да са отложени, но няма гаранция, че Тръмп няма да размисли.
Освен това не трябва да забравяме и реципрочността. Всяка подобна мярка почти винаги е последвана с ответна реакция от другата страна. Така може да се получи водовъртеж от вдигане на цените и то точно, когато пазарът започна да се успокоява след турбулентните години по време на пандемията и възстановяването от нея.